17 mei 2003. Na de editie van
Luik-Bastenaken-Luik in augustus 2002 zou dit mijn 2e grote
klassieker worden. Ik had mij dit jaar aangemeld voor het
Klassiekerbrevet, dus die LBL van vorig jaar telde niet mee.
De bedoeling is om dit jaar 3 klassiekers te te rijden om
voor het Bord in aanmerking te komen: de Ronde van
Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Amstel Gold Race eind
augustus 2003.
De
voorbereiding was goed. Veel kilometers en vooral iets
sneller getraind dan vorig jaar, mijn eerste jaar. De Laage
Vuursche Tocht(160 km-25,3 km/u gem), en de NH tocht(160
km-29.0 km/u gem), waren een goede graadmeter. De NH tocht
werd verreden onder sublieme weersomstandigheden. Ook een
trainingsrit op 10 mei 2003 door Noord-Holland van 160 km.,
samen met mijn maatje Jeroen Buiter was vrij pittig.
Afgesloten met 6 beklimmingen op de Klimweg in Schoorl. Deze
is 52 m hoog en heeft op bepaalde stukken een
stijgingspercentage van 20 %! Maar dan met straatklinkers in
plaats van kasseien. Dus best wel te vergelijken met de
meeste klimmetjes van Vlaanderen. Dacht ik!...Nou, ik zat
aardig kapot in ieder geval. Dan bewijst de Shimano Tiagra
Triple zijn nut weer. De op een na lichtste versnelling(30
voor-23 achter), moest worden aangewend om mij boven te
krijgen. Dit was dus een week voor de Ronde van Vlaanderen…
Filevorming
De Ronde van
Vlaanderen werd verreden op 17 mei 2003. Voor mijn maatje
Jeroen kwam deze klassieker nog iets te vroeg. Hij is
weliswaar een stuk jonger, maar nog slechts een half jaar
bezig met toerfietsen. Bovendien ging hij een weekje
vliegvissen in Denemarken. Bepakt en bezakt ging ik er dus
in mijn eentje op uit. Om 13.15 uur vertrok ik uit
Tuitjenhorn. Het was de bedoeling dat iik in de Opel Astra
Station zou gaan slapen. Alles was nagecheckt. Er was
kampeergelegenheid daar in Eede (Zeeuws-Vlaanderen).
Voor Schiphol kwam al via Radio 3 FM een filemelding:
Utrecht-Breda een file van 13 km. Dus ik op tijd
anticiperend een andere route uitgekozen. Dan maar richting
Den Haag over de A4. Toen begon de ellende. Ook op de A4 een
ongeval. Vervolgens zat ik via allerlei sluiproute helemaal
vast in de vrijdagmiddagspits. En dat al om half drie 's
middags! Overal waar je keek: stilstaande auto's. Gelukkig
zat er nog koffie in de thermoskan. De moedeloosheid slaat
wel toe als je op een gegeven moment stapvoets langs het
Malieveld rijdt, terwijl de bestemming Zeeuws-Vlaanderen is.
Later ging het beter. Als toetje-toe nog een file van 6 km
door werkzaamheden bij de Vlaketunnel in Zeeland. Dit komt
geloof ik een keer in de 20 jaar voor. De splinternieuwe
Westerschelde tunnel vond ik wel een belevenis. De tol van €
4,- was wel een beetje overdreven. Enkele reis!
Ondertussen begon de eindbestemming te naderen. Dat mocht
wel na 350 km. Vlak voor de bebouwde kom opeens: Flits!
Midden in mijn gezicht. De lokale autoriteiten hadden het
wel passend gevonden, om mij na zo'n hellerit op een foto te
trakteren! 4 km te snel bij een max snelheid van 80
km/u!...Wat een binnenkomst…! Snel werd een alleraardigste
boerderijcamping gevonden om 19.45 uur. Gezellige mensen in
Heille. Deze camping lag een kilometer van de startplaats:
café De Tol in Eede, een steenworp van de Belgische grens.
Vliegen
's Nachts had
ik redelijk geslapen. Een paar keer wakker geweest. Vliegen
die, door de op een kier staande raampjes naar binnen weten
te kruipen. Maar 1 keer gestoken. Viel best wel mee.
Om 6.45 uur naar de start. Het was nog erg rustig daar. Wel
weer alles Nederlanders. Naar later bleek 150 man voor de
225 km, en 200 personen voor de andere afstanden. Van Le
Champion waren er 15 personen aanwezig. De man van de
organisatie vertelde de reden. Dit is een Nederlandse
organisatie. Bij de Belgische editie is het altijd veel
drukker. 12.000 deelnemers! Dan kom je fietsend niet boven
bij De Muur.
Alles nog snel nachecken. Twee bidonnen mee, de een met
yoghurtdrink, de ander met water, aangelengd met
druivensuiker en een beetje zout, een flesje A-A, 2 stuks
breaker, 5 pakjes ontbijtkoek en een pakje Ligakoek. Remmen,
banden en reservespullen nakijken. Je doet op zulke momenten
dingen die totaal nier relevant zijn. Door de zenuwen. Je
staat best wel onder spanning. Het weer was rustig,
windstil, met bewolking. Gelukkig droog. Ik ging meteen
contact zoeken. Wat is een leuk groepje? Hoe snel gaan ze?
Het is moeilijk in te schatten van te voren. Maar je krijgt
daar wel ervaring in.
"Mag ik misschien met jullie meerijden?" Een groepje uit
Sassenheim maakte aanstalten om te vertrekken. "Natuurlijk,
geen probleem". Ik kwam naast Bert te rijden. Na 1 km al de
grensaanduidingen van België. Meteen lekker kwebbelen bij
een snelheid van 26 km/u. Ik vertelde mijn doel de
aankomende jaren: Het Klassiekerbrevet. Het toeval wilde dat
Bert het Brevet een aantal jaar geleden had veroverd. Dus
van die man kon ik een hoop opsteken. Bert vond de Ronde van
Lombardije de zwaarste Klassieker. Frank was een grote vent
die in augustus ook de LBL gaat rijden, en Wim was ,volgens
eigen zeggen, een wat 'zwaarlijvige renner', die vast wel
problemen zou krijgen met de Vlaamse Ardennen.
Sassenheimers
Ondertussen
bleef het lekker droog, al pakten zich in de verte donkere
wolken samen. De temperatuur was 17 graden. Perfect wat mij
betreft. Na 25 km begonnen de eerste regendruppels te vallen
nabij St. Maria Aalter. Shit! De Sassenheimers vroegen of ik
het niet beter met een snel naderend ander groepje kon gaan.
Zij zouden toch de 180 km gaan rijden. De snellere groep
bestond uit 10 man, en ik pikte bij hun aan. Dat ging
sneller, 30 km/u op het nog vlakke gedeelte. De contouren
van de Vlaamse Ardennen doemden plotseling op. Verder ging
het 3 jongens uit Tiel. Zij hadden vast ingestraald water
van Jomanda voor mij… Bij de Nokere( km 58. 350 m kassei met
gem. 6 %) begon de eerste kasseienklim. De jongen met een
enorme snor en een mooie Van Tuyl-fiets klom het beste. Een
andere, hij leek op Helmut Lotti, zat daar al op zijn
lichtste versnelling…De laatste van de drie, Peter, had het
bij de beklimmingen meteen zwaar. Hij woog ook 90 kilo,
altijd een nadeel. Mijn eigen gewicht lijkt OK: 69 kilo bij
een lengte van 181 cm. Dit was dan ook een prachtig groepje
voor mij.
Op het vlakke moest ik erg wennen aan de kasseien. Je wordt
helemaal door elkaar gerammeld. De handen en het zitvlak
begonnen te gloeien. Ook de onderrug begon op te spelen. Ik
hield m'n hart vast voor de klimmen omhoog,maar dat bleek
mee te vallen. Het gaat immers niet hard omhoog,dat is het
verschil! De 'snor' had daar helemaal geen probleem mee. Hij
roste keihard over de daar nog vlakke kasseien. ''Stuur
losjes vast en druk op de pendalen houden'',was zijn tip.
Toen bij een kasseien strook in de aanloop van de
Oude-Kwaremont(km76, net 2200 m.asfalt-kassei. Gem 4.5%) in
Kerkhove,opeens een luide klap. Mijn zadeltasje was
afgebroken en lag op straat. De jongens merkten niets en
reden gestaag bij me weg. Het was lastig, ik zat met het
gereedschap , de reservebanden etc..Oplossing: tasje in de
bidonhouder, bidon in het shirtje achter. Alleen, en dat was
erger: ik was de groep kwijt. En dat vlak voor de zware
beklimmingen! In mijn eentje de Vlaamse Ardennen in. Geinig!
Er kwam ook geen aansluiting van achter.
Enorm steil
Het landschap
slingerde zich aan mij voorbij. Uit de sprookjes van
Andersen. De dikbillen die stonden te grazen zouden niet
misstaan bij de Schager Paasveetentoonstelling. Oude
tractors met veevoer in de wagen. En een hond die grommend
langs het erf staat. Jij maar hopen dat ie je niet
aanvliegt. Vooral niet bergop alstublieft! De Kalkhovenberg(km.
78.-48 m. hoogteverschil-gem. 12.5 % stijging), was de
eerste zware klim, het ging aardig. Meteen hierna de
Paterberg( naar 80 m. hoogte-350 m kassei-max stijging 20 %.
Dat was kicken. Op dit punt ben je nog redelijk fris. Enorm
steil licht slingerend na 79 km. Met 12 km/u omhoog en met
de versnelling 30/23 kon mij niets gebeuren.
Toen voorbij Zulzeke doemde in het lieflijke Vlaamse land
opeens een schim als een piramide voor me op: de Koppenberg(
van13 m. naar 77 m. hoogte. 450 m kassei-max stijging 22 %.
Hij gaat recht, steil omhoog, je versnelling moet meteen
goed zitten, anders kun je het schudden. Je kijkt 3 meter
voor je. Probeer te anticiperen op de hobbels, oneffenheden.
Je gebruikt de stukjes vlakke berm. Dan weer gebruik je een
stukje goot. Op tijd weer terug want er staat een wilg.
Uitkijken voor een betonnen bandje wat omhoog staat, en van
kassei naar kassei slinger je jezelf omhoog. Met niet meer
dan 10 km/u passeer je een afstapper. Er staan een paar
mensen langs de kant. "Knap hoor!" De mond wijd open en een
keer van het zadel, de grip op de inmiddels droge kasseien
bleef goed. Ik was boven! Heavy hoor! Ik dacht nog: "Het
lijkt me sterk dat ik de anderen niet inhaal." Maar ik zag
ze niet.
De Muur
Hierna
volgden de klimmen zich in rap tempo op. De Taaienberg(van
37-82m hoog-475 m kassei.-max stijging 18 %, de Eikenberg en
de Ganzenberg, de een nog zwaarder dan de ander. Maar je
komt wel beter in je ritme. Hier haalde ik de jongens uit
Tiel weer in. Eerst de “Snor”- hij was verkeerd gereden- en
later “Van Petegem' en 'Helmut Lotti'. Bij Vloesberg in cafe
Çhalet Gerard' was het stempelen na 104 km. Daar keken we
vol ontzag naar Cees Ris, 73 jaar oud en bezig met zijn 5e
Klassiekerbrevet! Niet te geloven, en wij maar klagen over
pijntjes en stramme spieren…Want die begon ik inmiddels wel
te krijgen. Na deze pukkels achter elkaar zit je gerust wel
een tijdje stuk. Wat volgt is een wisselend gebied. Het
enige waar je je nog op focust is De Muur van Geraardsbergen(
van 33-101 m hoogte- 825 m asfalt en kassei-max stijging 20
%). Deze ongenadige pukkel ligt op 124 km. Dus je moet je
voor die tijd rustig houden.
Geraardsbergen. Het lijkt een industriestadje met gewone
winkelstraatjes. Daat fiets je doorheen. Je frommelt wat aan
de versnellingen. Opeens draai je linksaf de Abdijstraat in.
Meteen al ging het mis. De versnelling blokkeerde omdat ik
voor op de '30' stond en achter op de '13': de ketting stond
'diagonaal'! Snel weer omdraaien, het ging nog maar net
goed. Versnelling goed gezet en weer opnieuw beginnen. De
groep was ik kwijt. Om de hoek verdwenen uit het zicht.
Meteen 18 % omhoog, nog wel asfalt. Dan opeens een draai
naar rechts en dan begint de Kapelmuur. Dit is met geen pen
te beschrijven. Links en rechts willekeurig neergekwakte
kasseien. En dat 20 % omhoog…Alles piept en kraakt. Weer
anticiperen op de hobbels. Dit stuk zie je nooit op TV,want
het is helemaal dichtgegroeid met bomen.En mos op de
kasseien. Opeens ook een gat van 1m2 in de kasseienstrook.
Hebben ze gewoon weggehaald.Waarschijnlijk wel
souvenirjagers. Supporters of volgers.Want om zo'n kassei in
je zadeltasje mee te nemen zal echt niet meevallen! Maar ik
keek 'van Petegem' in de rug dat geeft moraal. Het laatste
stuk even doorbijten. Eindelijk boven!
Op het plateau bij een gezellige controle en een mooi
uitzicht. Lekker zonnetje : 20 graden. Mochten we cola
bijtanken. Extra bidonnen. Nog even wat zwartrijders voor de
gek gezet. Nu ging ik op eigen tempo verder. Even een
plaspauze tussen de koren velden. In de verte ontwaarde ik 2
stipjes. Jongens uit Roden(Groningen). De een kon ik wel
bijhouden. De ander was een ex-amateur. Klom net iets te
snel. ''Hij gaat mij te hard'',zei ik. '' Mij eigenlijk
ook'' zei de andere bezwete Groninger. Leuk om zo te fietsen
als twee maatjes. Na de Valkenberg en de Leberg (km.149-van
60-99m. hoogte-700m asfalt-max stijging 16%) reden we het
dorpje St. Kornelis-Herebeke binnen. De ex-amateur zei
eigenlijk niet veel. Maar als de voorrijder zág hij ook niet
zoveel! Opeens vol op de remmen bij een kruising. Ik tipte
zijn achterwiel aan. Stond bijna stil, en bam! Daar lag ik.
Met mijn elleboog en dijbeen kon ik de val breken. Alleen
een paar schrammetjes. Maar je schrikt er wel van. Dit was
dus; 'Belgisch vallen'…Mazzel, geen materiaalpech ook.
Minpuntje hier is de op het wegdek geschilderde blauwe
pijlen. Deze mis je onherroepelijk bij een afdaling of als
het nat is! Goed opletten dus!
Verder zwoegen naar de Molenberg(km 155 van 40-60 m hoogte-
325. max stijging 17 %), nog 'effe' afzien. Bij de volgende
controle op 165 km. Bij Semmerzake zag ik de 'Snor' en 'Van
Petegem, weer. Ik reed weer met ze mee, met ZW wind 6 schuin
in de rug. De “Snor' gaf hier pas echt gas, met 34 km/u. Dit
kon de zware 'Van Petegem' wel volgen. Maar ik niet! Ik
voelde mijn spieren stram worden. Met 29 km/u lekker in
eigen tempo verder.
"Gatverpillekes!"
Voor die tijd
nog wel gelachen want we zaten opeens midden in een
Belgische Kermiskoers. Eerst blauwe zwaailichten en nerveus
seinende auto's. Vervolgens een ontsnapte coureur. Een Belg
met een rood aangelopen gezicht, en een snor van een halve
meter. Zijn te dikke knietjes te veel naar buiten. Achter
hem aan een hele horde jagende coureurs. Het peloton. Lang
en mager, kort en dik, klein en gedrongen. Alles wat beweegt
fietst in België. Ondertussen schelden en tieren naar de
Hollandse domkoppen, wij waren immers de tegenliggers!
“Nondeju! Gatverpillekes, ga dan toch opzij!”, en meer van
dat soort teksten. Nog net op tijd doken we de berm in!
Na 200 km vlak voor Adegem opeens gitzwarte wolken. Je zal
het toch beleven. De hele dag mooi weer. Toch maar tempo
draaien, je moet wel! Bij Maldegem spoelde het van de lucht,
en zo heb iki nog 3 kwartier in de stromende regen gereden.
Dat was een leuk toetje toe. Om 17.00 uur kwam eindelijk het
finishdoek van cafe De Tol in zicht. Dat werd tijd want mijn
knieën begonnen blauw aan te lopen. In een tijd van….
Gemiddelde etc. Mijn 1e Klassiekerbrevetrit zat erop! s'
Avonds 4 verschillende biersoorten geproefd Grimbergen ,
Hoegaardens's Wit en een Palm. Dat noemen ze geen glazen,
maar bokalen! Dat had ik mijzelf beloofd als premie. Al met
al een schitterende ervaring met leuke contacten en goede
organisatie. |