30
juni 2002. Zo als ik opzag tegen de 'eerste' van dit jaar,
Parijs-Roubaix die achteraf dankzij het droge weer enorm mee
viel, zo relaxed benaderde ik deze twee, tevens laatste voor
mijn brevet. "Dit jaar inmiddels genoeg fietskilometers
gemaakt, om ook deze ruim 500 km binnen 3 dagen zonder
problemen aan te gaan", zo stelde ik vooraf. Toch blijft een
gezonde spanning, die ik intoomde met uitjes als TT-Assen
training en organiseren van jubilaris feesten….
Als je dan ook nog dé bekende
gezichten op de Utrechtse verzamel/instapplaats ziet, kan
dit weekend niet meer stuk. De heenreis naar Tremblay
verliep voorspoedig met lekker uiltjes knappen in de zon en
uitrusten van de voorgaande dagen. Zodoende stonden we
keurig op tijd bij het hotel en werd na checken van de kamer
(samen met Arjen van 't Slot) algauw het terras in de tuin
bezocht. De biertjes dit keer waren zeker niet van het merk
dat op het glas stond (Amstel?) en was niet echt lekker; ook
niet na een stuk of 3. Jammer.
Na het diner op de franse tijd (na acht uur dus) maar dit
keer wel met goede ingrediënten en zelfs dubbel geserveerd,
als je maar op tijd je geleegde bord verdoezelt he Rob/Alex!?
Daarna richting tuin en grappen maken over de andere gasten
van het hotel, namelijk een frans bruidspaar. Ze komen maar
langzaam op gang, maar gaan wel door tot zes 's morgens!
De volgende ochtend was er gebruikelijk vroeg ontbijt (5 uur
op), dus niet al te laat naar bed. Een uur met de twee
bussen en 103 deelnemers naar de start in Velizy (ZW van
Parijs) waar de zon al scheen. In een prachtig versierd
straatje worden de fietsen uitgeladen en gaat ieder zijns
weegs. Ook ik, om exact 8:00 uur. Nog geen 2 kilometer
onderweg in een afdaling vol met kuilen en hobbels en ruim
55 k/u op de teller, kreeg ik een klapband in het voorwiel (latexbb.
tegen velg?) en beleef ik gelijk al een hachelijk moment.
Met kunst en vliegwerk kom ik gelukkig zonder vallen aan de
kant tot stilstand. Even schiet het door mijn gedachten;
'stel ik zou komen te vallen en kan niet uitrijden; weg
brevet in 2002'
Snel een nieuwe band erin en hups achter de laatste aan. Te
snel dus, want nu zit de buitenband niet goed. Shit nog een
keer eraf en opblazen. Dat opblazen moet ik nog 3x doen
voordat ik na 70 km. de Champion servicewagen op het traject
achterop rij. Zij hebben wel een goede pomp (en zeer
uitgebreid gereedschap!) Weer in de achtervolging en haal ik
voor de vierde keer de Belgische groep in: "Alez tot
spoedig" wordt mij nageroepen.
Niet dus, want dit keer was de boel in orde en zou ik zelfs
de resterende kilometers van dit weekend geen pech meer
hebben! Een mooie route door de bossen zuidelijk van Parijs,
maar helaas niet door Versailles. Dan weer afgewisseld door
lange stukken langs een prov. weg waar iedere Fransman je
attendeert, dat je niet naast elkaar mag fietsen!?
Na 80 kilometer de eerste controle bij de bussen. Na het
eten van die vieze, maar wel voedzame rijstenpap (gatverd…)
weg te spoelen met AA, moet ik toch uit de broek. Om gebruik
te mogen maken van het toilet aan kassiere (hoop franse
woorden) van de verf/tapijtwinkel en diens afwijzing,
besluit ik dat dan maar te doen in de bosjes voor de winkel
en niet in de bus van Dirk. (Marco weet wel waarom! toch?)
Met de vertrouwde zesmans formatie, waarmee ik nu enige
klassiekers gereden heb, vervolgen we de route, die zeker
niet vlak te noemen is. Ook steekt er een lastige tegenwind
op en wordt het voor velen niet gemakkelijker. Dan blijft
het opletten, om de doorgaans goed geplaatste, opvallende
rode pijlen te ontwaren van de rest van bordjes etc.
Eindelijk een lekkere afdaling, moet ik fiks in de remmen,
want ik miste een pijltje. Gelukkig de laatste uit onze
groepje niet. Door een bosrijk gebied naar de tweede
controle plaats waar Wietze en de vrachtauto (fietsen
vervoer) bij een pitoresk kasteel stonden.
Na geprobeerd te hebben de droogstaande kasteelgracht weer
zijn functie te geven (wat mislukte, gek he?), wordt de weg
vervolgd voor een laatste traject van 70 kilometer. Een saai
stuk door glooiend gebied en industriële wijken. Zelfs een
zigeunerdorp of was het nou toch een caravan- &
(dure)autoshow, werd gepasseerd. Enigszins moe (tegenwind)
bereiken we het hotel, waar een handje vol deelnemers reeds
was gearriveerd. Toch nog een gemiddelde van 30,2 dus
tevreden.
|