2004. Jan Calis
belt. Of ik reisleidster van een van de drie bussen met
deelnemers aan Parijs-Roubaix wil zijn. En Joost mecanicien.
Meestal schrijf ik in de Championner over mijn eigen
fietsbelevenissen, maar dit keer is het een verslag vanaf de
zijlijn.
Zaterdagochtend elf uur: de fietsverhalen vliegen door de
bus. Alles staat in het teken van klassiekers,
trainingskilometers en het uitwisselen van ervaringen.
Zondagochtend vijf uur: het is opvallend stil in de bus.
Concentratie voor de start.
Zondagavond tien uur: het is opnieuw heel erg stil in de
bus, ruim dertig fietser liggen voldaan onder zeil.
In Oosterhout, de vertrekplaats van bus 3, is mijn eerste
actie het tellen van de deelnemers. Iedereen is keurig op
tijd en warempel hun aantal klopt: 36. Chauffeur Frans telt
vervolgens 35 fietsen. 'Wie heeft zijn fiets niet
ingeladen'?', vragen we. Niemand reageert. 'Wie heeft
besloten niet te gaan fietsen?', proberen we. Iedereen
zwijgt. Frans besluit tot een hertelling van de fietsen. Dan
blijkt hoe moeilijk tellen soms kan zijn.
Op naar Nazareth in België waar nog vier fietsers instappen.
En waar eerst uitgebreid geluncht wordt. Jan Calis heeft om
een ferme lunch voor de groep van drie bussen gevraagd. Daar
is bij Van der Valk dan ook opgerekend. Wel kijkt het
bedienende personeel met enige verbijstering toe naar de
hoeveelheid eten die onze groep probleemloos blijkt aan te
kunnen.
In Compiegne verdeelt de groep zich over twee hotels, waar
de meeste deelnemers direct na het diner hun bed opzoeken.
Morgen wacht een lange, zware dag. Inmiddels heb ik hier en
daar wat horrorverhalen gehoord over Franse bakkers die niet
op tijd het brood afleverden voor het ontbijt, waardoor de
fietsers met een nagenoeg lege maag op pad moesten. Reden
voor mij om op voorhand al hel en verdoemenis uit te storten
over de hotelmanager om dit te voorkomen. Kernwoorden:
boulanger prompt, exactement quatre heures et beaucoup!
De volgende dag begint op het onvoorstelbare vroege tijdstip
van half vier. 'U wordt niet door de reisleiding gewekt'
schrijft Jan Calis in de informatie aan de deelnemers. Daar
ben ik blij om en de meeste deelnemers waarschijnlijk ook.
Iedereen slaagt erin op eigen kracht zijn bed te verlaten.
Tot mijn opluchting staat het ontbijt op tijd klaar en is er
voldoende. Alleen jammer dat er bruin of volkoren brood
ontbreekt, terwijl dat wel bestaat in Frankrijk.
Na een korte rit per bus naar de start, stappen de meesten
om kwart voor zes op de fiets voor ruim 260 kilometer
Parijs-Roubaix met maar liefst 26 kasseistroken.
Joost krijgt al gelijk zijn eerste reparatieklusjes: een
stuur dat niet vast wil en een kapotte stuurnok. De eerste
100 kilometer gaan over licht glooiende wegen en deze zijn
nog volledig kasseivrij. De meesten bereiken de eerste
controlepost in Bohain op 80 kilometer zo rond een uur of
negen. Weldra meldt zich een deelnemer met de fiets van zijn
maatje bij Joost. Het voorwiel loopt aan, het zadel zit los
en er rammelen nog wat onderdelen. Oorzaak: valpartij.
Oorzaak van de valpartij: het zwaaien naar drie enthousiaste
dames aan de kant. Mannen kunnen maar één ding tegelijk en
dus ziet hij een kuil in de weg over het hoofd. Hij maakt
een enorme schuiver en heeft daarmee direct nog meer
aandacht van het drietal te pakken. Spontaan ontstaat hier
de mannelijke variant van de beroemde Franse 'femme fatale;
namelijk de 'homme fatale'. Een van de dames blijkt een
verpleegkundige, die onmiddellijk de verzorging van zijn
verwondingen voortvarend ter hand neemt. Met een verband om
zijn knie en her en der wat pleisters komt hij even later
naar de materiaalwagen gesjokt. Zijn andere twee
fietsmaatjes ontfermen zich intussen over de dames voor een
lichte en tamelijke onschuldige vorm van traumatherapie.
'Vanaf nu vooral op de kasseien focusseren!', adviseert Jan
Calis het slachtoffer.
De kasseistroken volgen elkaar daarna in hoog tempo op.
Sommigen hebben een lengte van een paar honderd meter,
anderen strekken zich over bijna vier kilometer uit. De
stroken zijn bovendien sterk wisselend van kwaliteit, de ene
strook ligt er beroerder bij dan de andere. Fotogeniek zijn
ze echter allemaal, dus we schieten heel wat digitale
plaatjes. Een van de langste stroken is bovendien behoorlijk
oplopend. De Franse organisator, de Velo Club de Roubaix
Cyclotourisme mag zich in een internationale deelname
verheugen. Als gevolg hiervan worden we aan het eind van
deze kasseistrook getrakteerd op een bonte verzameling van
Franse, Italiaanse, Spaanse, Engelse, Duitse, Vlaamse en
Nederlandse krachttermen. Dan rinkelt het mobieltje van Jan.
Weldra zijn we op weg naar een gestrande deelnemer aan het
eind van kasseistrook nummer twee. Hij heeft zich er al mee
verzoend dat het met een afgebroken derailleur einde
oefening zal zijn. Hij is meer dan aangenaam verrast als
Joost een reservederailleur kan monteren en hem binnen een
half uur weer op de fiets heeft. Lang leve opnieuw de
mobiel. De meeste deelnemers hebben er een bij zich en zo
kunnen we snel optimale assistentie verlenen. Hij informeert
zijn fietsmaatjes, die vervolgens even gas terug nemen en
binnen een uur fietsen ze weer als groep verder. Qua pech
wordt het even spitsdrukte, in een kwartier krijgt Jan vier
verzoeken om hulp, die we verdelen tussen ons en de bus van
Paul en Ton Zuiderhoek en Carla Gellings.
Bij de controleposten valt het me op dat de ravitaillering
echt super is. Er is van alles te eten en te drinken in
enorme hoeveelheden. Fruit, cake, sandwiches, chocola,
limonade, de deelnemers hebben keuze in overvloed. In dit
opzicht heeft de organisatie het heel goed voor elkaar.
's Middags bereiken we een van de hoogte- of beter gezegd
dieptepunten op kasseigebied: het bos van Wallers - Arenberg.
Kasseien rijden blijkt een kunst apart. Zo moeizaam als de
een er zich overheen zwoegt, zo gemakkelijk lijkt een ander
over de stenen te raggen. Een aantal van de Championners een
paar maanden geleden de kasseien-clinic van Hennie Kuiper
gevolgd en die hebben zichtbaar profijt van het geleerde.
Terwijl de strook naast de kasseien in de profversie voor de
renners onbegaanbaar is vanwege de toeschouwers, kunnen nu
de meeste deelnemers wel op deze manier de keien van het bos
van Wallers vermijden. Toch valt het niet mee om zonder
kleerscheuren deze klassieker te volbrengen. De deelnemers
krijgen inmiddels aardig last van pijnlijke schouders, armen
en polsen. Een van onze Championners heeft flink wat blaren
in zijn handpalmen van het gestuiter over de keien.
Wielerhandschoenen zijn met deze klassieker een must en een
paar stukken verwarmingsbuisisolatie op het stuur lijkt ook
geen overbodige luxe.
De ontknoping van Parijs-Roubaix vindt traditiegetrouw
plaats op de wielerbaan van Roubaix. De euforie van het
ererondje op weg naar de finishlijn moet een geweldig gevoel
geven als afsluiting van deze zware klassieker. Vlak voor
Roubaix wordt Joost in het eerst van zijn 'carrière' als
mecanicien geconfronteerd met een gebroken frame.
Championner Evert weet dat het gedaan is met zijn racefiets,
die inmiddels de respectabele ouderdom van 24 jaar heeft
bereikt. Op een fiets van een van de andere deelnemers lukt
het hem toch nog om Parijs Roubaix waardig af te ronden op
de wielerbaan. Dan volgt voor iedereen het volgende
fenomeen: de beroemde douches of wat daarvoor doorgaat. Met
bijbehorend steenkoud water. Le Champion blijkt met 130
deelnemers de grootste buitenlandse vereniging te zijn en
dat levert een grote prijs op. Deze wordt hoogstpersoonlijk
aan Jan Calis uitgereikt door niemand minder dan 'le
President van Parijs - Roubaix'. Als het goed is, prijkt
deze trofee nu op het Le Championkantoor in Heiloo, want Jan
vindt hem niet mooi genoeg voor op zijn nachtkastje.
Alle Championners volbrengen de Hel van het Noorden binnen
de tijdslimiet. De reacties lopen sterk uiteen. 'Helemaal
geweldig, een te gekke klassieker, over twee jaar zeker
weer', roepen een aantal direct na afloop. 'Dit was eens,
maar nooit weer', vinden anderen. In de wetenschap dat je
het afzien snel vergeet en je de mooie momenten blijft
herinneren, ga ik ervan uit dat die drie touringcars over
twee jaar zeker weer vol met Championners zullen komen.
|