27 april
2002. Opstaan om half zes en vertrekken om 6 uur vanuit onze
favoriete verblijfplaats “De Ceder”. Er was even vergeten
mensen te wekken, maar die zijn weer wakker geworden door
het onverschrokken fietsenthousiasme. We gingen om 07.00 uur
met 7 postbankmannen van start in Gent-West voor de 210
kilometer door het Vlaamse land. Twee Postbanktoppers
starten een uurtje later voor de 165 kilometer.
De eerste 30
kilometer verliep vrij vlak, waarna zich de eerste stuk
kasseien zich aandiende, nou ik kan wel zeggen nu ik dus de
tocht achter mijn rug heb, dat dit stuk echt de slechste
stuk was van het hele parcours, de beste beproeving voor je
fiest of alles goed vast zit inclusief de kunstgebit. Na 53
kilometer werden de kuitjes aangespannen voor de eerste
beklimming, de Kluisberg met 17 procentjes stijging,
een lekkere jongen, z’on een eerste heuvel.
Op de top ook
de eerste stempelpost. Op 61 km kwam de Cote de Trieu,
op zich een pittige jongen met een gemiddelde stijging van
8%, waarna 5 km later de Oude Kwaremont kwam met
eerste 600 meter kasseiklim. Na 69 km kwam de
Kalkhoveberg van 600 meter lengte, waar ik de eersten
heb zien lopen, trouwens geen Postbankrenners heur. Wel viel
er een kleine splitsing in de iets meer en de iets minder
getrainde postbankrenners. Tjeerd en Marinus moesten de eer
hoog gaan houden voor de laatste groep.
Voor de
langste klim, de Pottelberg met een lengte van 2800
meter hadden we de Hoogberg nog even meegepikt en was
daarmee de hoogste top met 148 meter van Vlaanderenland
bereikt. Na gedane arbeid komt vaak de welverdiende beloning
van afdalen, wind (het was toevallig die dag windkracht
vijf) mee en lekker de beentjes de rust gunnen. Lekker voor
jawel Geraardsbergen, waar zich de beroemde Muur bevindt.
Eerst een lekker klimmetje in de straten van Geraardsbergen,
waarna op driekwart van de klim, het bordje MUUR ons
naar rechts doet uitwijken.
De lengte is
kort, maar de stijging van 20% kan menige renner in
moeilijkheden brengen, vooral als er net een buitje over de
kasseien is geklettert. Tot en met de tweede controlepost
hebben we er 106 km op zitten. Dan vervolgen de wegen zich
naar de Valkenberg, via ST Martens Lierde, een
redelijk klus zonder kasseien, waarna zich de Eikenberg
met 1200 meter kasseien zich aandient om met 12% stijging te
moeten klimmen. Onze weg vervolgt zich naar Volkegem, waar
wij een pijl misten en leuke afdaling maakten naar dit
plaatsje, maar daar geen pijl te vinden natuurlijk en maar
weer eens klimmetje terug om te kijken waar het mis ging.
Inderdaad boven aan en maar weer de weg vervolgen naar de
Wolvenberg(19%) en de Keire.
Toen kregen
we de mooiste controlepost op 143 km die ik tot nu toe
meegemaakt heb in mijn prille leven, jawel een BIERBROUWERIJ
en een consumptiebon gratis, wat neem je dan, een lekkere
koele frisse COLA natuurlijk. De één na laatste gedeelte van
deze heroïsche strijd op de racebike gaf ons een mooi
vooruizicht met nog drie klimmetjes: Leberg,
Berendries en de Molenberg. Daartussen zaten nog
drie lange kasseistroken van 1800, 2200 ( de beruchte
Paddestraat) en 1200 meter.
Als je dit
achter de rug hebt dan heb je echt een soepie verdient, want
het was immers ook al vier uur geweest. We kwamen door een
mooi plaatje Mariaheem met een heel leuk belgische
etablissement in het centrum. We keken op het bekrijte
menubord en zagen iets van soep staan. Naar binnen, maar
helaas de vriendelijke belgische baas van dien tent vertelde
ons dat 500 meter verderop heerlijke soep te verkrijgen was.
Wij daar aangekomen bleek het onze laatste stempelplaats te
zijn, maar alles wat er nog was, maar geen soep. De
Vlamingen blijven toch wel altijd even vriendelijk dus dan
hebben wij er ook geen moeite mee, ze vertelden ons nog 28
kilometer te moeten gaan met de laatste 15 kilometers langs
de Schelde met windkracht vijf in de rug.
Dit bleek
later dan ook te kloppen, waarmee de Vlamingen ook nog als
betrouwbaar aangemerkt kunnen worden. Al met al een lekkere
trainingstocht met alle facetten aan boord: heuvels,
kasseien en wind. De verwachte regen of buien waren
uitgebleven waar we niet echt rouwig om waren. Zeven uur
binnen, negen uur aan de etenstafel van de Vlaamse chinees,
nog even langs de buurvrouw en om half twaalf voor een
dichte deur van ons hotel. Na heldhaftige pogingen van onder
andere Bate en Henk lagen we toch voor twaalven onder de wol
na een geweldige onvergetelijke fietsdag.
Ik wil ook
even de organisatie van GOVL fietsclub een pluimpje geven en
bedanken dat ik dit mocht meemaken. |