2008. Zoals altijd
worden al vroeg in het seizoen de plannen gesmeed voor het
programma, en het moet gezegd worden dat het aantal
klassiekers deze zomer tot een indrukwekkend aantal is
gestegen: AGR, Weekje Training Italië, Waalse Pijl,
Parijs-Tours en Parijs –Brussel en als toetje LBL. Alles
werd voor deze tocht uit de kast gehaald, voedingsadviezen,
trainingsschema’s, materiaal, alles werd aan een kritische
blik onderworpen. Dit jaar was het aantal deelnemers tot
grote hoogte gestegen, het aantal bedroeg op een zeker
moment 21 wielrenners, helaas moesten 3 mannen toch de
strijd vroegtijdig beëindigen en bleven er 18 over.
Dit keer schrijf ik dit
verslag vanuit het perspectief van een “ploegleider”
Het hotel was al zeer
meewerkend en het was dus ook geen enkel probleem om het
ontbijt voor ons te vervroegen naar 04:30 uur. Dit was een
zeer positief begin. En ook het weer zat uitermate mee.
Mijn gebeden tot Pelleboer (hij ruste in vrede) hebben ons
geen windeieren gelegd. Wat de Rompini’s des morgens
allemaal klaarstomen op hun kamertje zullen we wellicht
nooit weten, maar ze fietsen er goed op. Ik heb nog stiekem
een monstertje urine van beiden van de weg gedweild, Maar ik
heb niets verontrustends kunnen ontdekken, het zullen dus
wel gewoon krentenbollen zijn waar ze op fietsen, of ze
hebben weer iets ontdekt wat mijn geavanceerde detector
(verborgen achter de Koelbox) niet kan traceren.
05:15 uur
In collone reden we op
aanwijzing van mijn Harry-Harry (navigatie-systeem gekocht
bij de ALDI) zonder problemen naar de start in Luik,
onderweg geeft hij zelfs aan waar alle filialen zitten van
de Aldi, je kunt van internet ook een crack-file downloaden
zodat je alle LIDL-filialen er ook op kunt vinden!!!!!!!!
Luit was gebombardeerd
als Fotograaf en soigneur en ik zei de gek, chauffeur en
verzorger.
De start van de ploeg
hebben we niet gezien want onze taak was het om de boys op
tijd te voorzien van hun natje en droogje en eventueel voor
de morale steun.
Dus togen we op weg naar
de splitsing van 130-235. Al na 30km hebben we de doorkomst
van de jongens kunnen bekijken. We twijfelden nog enige tijd
of we de speciale autoroute zouden volgen of de toeristische
route, uiteidelijk hebben we maar wat aangeklooid en op
aanwijzing van onze Harry-Harry en wat inprovisatievermogen
kwamen we overal waar we moesten zijn.
We stonden er trouwens
nog maar net toen de eerste wielrenner voorbij kwam stuiven,
dat was om 07:05. de eersten van onze groep trokken al hevig
zwetend om 07:20 voorbij. Het eerste mankement was al een
feit, Eddy had zijn schoenplaatje los zitten dit heeft Luit
even snel verholpen, ook was een snelle meid aan komen
stormen of wij ook een cassettesleutel hadden? “een
WAT????”Ja, zo’n ding waar je de tandwielen mee vast draait
(wist ik natuurlijk wel!!!!!) gelukkig kon ik haar van
dienst zijn en heb gelijk maar even mijn expertise getoond
door te vragen met hoeveel newtonmeter ze hem vast wou
hebben. Ja, Ja, je ben maar zo geen ploegleider!.
Toen Harry kort daarna
voorbij kwam (7:43) keek hij nog fris en fruitig, dus daar
hadden wij ook wel vertrouwen in. Na een Coca-Cola en een
Cameltje vervolgden we onze weg naar de volgende
controlepost, deze bevond zich op 64 km van Luik.
Eerst maar even een kop
koffie en weer een sigaretje in het cafeetje voor we aan het
werk gingen. Wel kwamen herinneringen boven drijven van 4
jaar geleden, ik zie me daar nog staan, in de stromende
regen te dubben of ik nu de 170 km of de 235 km zou doen. U
weet het resultaat.
We hadden alles
uitgestald achter de auto zodat de jongens zo snel mogelijk
bediend konden worden. We hadden zefs een koelkast aan
boord. Wat voor mezelf ook wel prettig was want wat is er nu
lekkerder als een lekker koel blikje Coca-Cola (co-sponsor!)
en een Camel-sigaretje (ook co-sponsor!)
Om 08:11 uur kwam de
allereerste alweer voorbij in zijn snelle blauwe pakje. Die
had flink de snit erin. Om 08:49 melde zich de kopgroep van
ons peloton. Te weten: Johan Romp, Jan Romp, Jan Smid, Henk
Kalk en Bert Silius. Nog geen centje pijn natuurlijk. En
nadat ze waren vertrokken direct maar even het afval
scheiden van de rest. Voordat het een al te grote chaos zou
worden.
Het was inmiddels 09:07
uur toen Bert Feiken zich glunderend kwam melden, hij had
het reuze naar zijn zin, en goeie benen. Twee minuten later
kwam de rest van het peloton. Ik zal de namen even doorgeven
dan hoef ik ze verder in dit verhaal niet meer allemaal te
vermelden.
09:07 Bert Feiken,
Marten Pater, Jan van Dijk, Johan van Dijk, Jan Smeenge,
Jan-Hayo Schipper, Folkert Abee, Erik Keizer, Jan Spieker en
last but nog least van het pact Eddy (windje) van Delden.
Ook Theo Holtjer en Bert
Lukje hielden stug het tempo vol en passeerden vervolgens om
09:16 en 09:27. Nadat deze heren ook hun natje en droogje
hadden gehad pakten we in en gingen op weg naar Bastenaken.
Gewoon via de snelweg met een snelheid van 150 km per uur
raasden we naar het noorden. De afstand bedroeg 40 km en de
kopgroep was al weer een dikke 40 minuten op pad, veel
speling hadden we als verzorgers dus ook weer niet.
Om 10:02 stonden we bij
de controlepost in Bastenaken. Vijf minuten later was de
kopgroep ook al gearriveerd. Tjonge jonge, op het nippertje
dus. Wat ze onderweg tot zich genomen hebben weet ik niet
maar het leek erop dat ze een rode peper in de reet hadden
zo gebrand waren ze om weer verder te trekken. Wij
(verzorgers ) om en om maar een kopje koffie drinken in het
barretje achter ons. Ik direct maar vragen of mijn mobieltje
nog even aan het stroom mocht, hij stond al aardig in het
rode en ik kneep hem al wel een beetje, straks geen
communicatie meer. Dus ik vroeg: “kan mijn mobieltje hier
even aan het stroom?????” kut ze proatn hier fraans ja. Ik
nog probeern “le telefoon in le electricitait sie vu pleee”?
Ze wees met de vinger noar twai goat’n in de muur. PFFFFFF.
Het pact kwam vanaf
10:47 aan druppelen en werden gecompleteerd door Abee en
Keizer die 5 minuten later de bocht om kwamen stuiven. The
Emperor moest eerst even zijn spieren weer in het gareel
krijgen en strekte zicht dus lang uit op de grond (Zie
foto’s) ik had daar in de buurt ook wat water geloost, maar
voor ik het kon roepen lag hij er al. Pssttt!
Ik zag dat iedereen er
nog goed bij zat en ook zij gingen snel weer op pad om de
volgende 60 km tot de volgende post te volbrengen. Na nog
eens 40 minuten waren ook Lukje en Holtjer binnen. Beiden om
11:23. Knap hoor! Echte doorzetters.
Hetzelfde ritueel werd
ingezet als bij de eerste stop, Theo trok zijn Linkerschoen
uit en met een colaatje en een cameltje even weer bijkomen.
Ik moet zeggen dat Luck the Beast nog niet aan moraal had
ingeboet. Ook zij vervolgden hun weg.
Wij hadden inmiddels al
heel wat afval verzameld en moesten dat dus kwijt, de kliko
in de buurt bood uitkomst. As de fietsers muide binn goei’n
ze ook overal moar wat in, de pakkn met krentestoet zaat’n
al onder de plaksel van dei röttige cooolaaaa.
1 uur en 16 minuten zat
er tussen de eerste en de laatste groep maar met een marge
van 60 km zouden we ruim op tijd op de Wanne aan moeten
kunnen komen. We vertrokken uit Bastogne.
Om 11:40 maar weer over
de snelweg richting Grand Halleux. (wist dat Aldi-ding ook
weer te vinden!!) Wij moesten met de auto via de achterkant
van de Wanne naar boven, dat was trouwens ook geen makkie.
12:43 De kopgroep was
alweer binnen, wat een toppers hebben we toch binnen onze
gelederen.
Je kon al wel enige
tekenen van vermoeiheid zien bij de kopgroep maar dan moest
je wel goed kijken. Wat hun vrouwen hun beloofd hebben weet
ik niet, ik kan het alleen raden. Wellicht doen enkele weken
onthouding wonderen met je snelheid. (de drijfveer van Smid
en Kalk was mij niet duidelijk ) Ze gingen dus al snel weer
op pad. Wel gaf ik hun mee dat ik waarschijnlijk de volgende
stop niet op tijd zou bereiken ivm de te verwachte
achterstand van de laatste renners in de koers.
Vanaf 13:24 druppelde
het peloton binnen, nog steeds bij elkaar. Ook bij deze
groep de eerste tekenen van vermoeidheid, maar ze hadden dan
ook net de Wanne beklommen. Geen gemakkelijke opgave.
Ook voor deze groep in
de volgende 43 km, 4 zware klimmen voor de wielen te weten:
Cote D ‘amermont max (21%) direct daarna Cote de la
Haute-Levee (6 %) Cote Du Maquisard (max 9%) en als toetje
de huiveringwekkende Cote De La Redoute (max20%)
Nu volgde voor ons het
wachten op de doorbijters Lukje en Holtjer.
Om 14:40 pufte Holtjer
binnen en 10 Minuten later was ook Bert toe aan een
banaantje en een Coca-Cola!!!! Ondanks de zware beproevingen
die ze hadden moeten doorstaan waren ze ruimschoots op
schema om de tocht te volbrengen. Luit en ik hebben ze daar
met de nodige middelen achtergelaten om nog te proberen het
peloton te voorzien van ondersteuning.
Voordat we onze tocht
naar de achterkant van de Redoute vervolgden hebben we nog
een wielrenner met pech afgezet in Sprimont die kon al daar
zijn weg vervolgen richting Luik met maar 1 versnelling.
Hier reden we tegen de stroom in van de fietsers die enige
tijd terug de Redoute hadden verlaten. Tot onze verrassing
kwam de kopgroep net naar beneden suizen. Wij direct keren
om te kijken of we ze nog van dienst konden zijn maar ze
waren al in geen wegen of velden meer te bekennen, of
schrijf je dat nu net andersom? Maakt niet uit als het maar
begrepen wordt.
Op zich hadden we wel
een leuk plekje gevonden om te wachten op het peloton maar
toch zinde het mij niet. Ik zag een stukje verderop de toren
van de Redoute en wou toch graag daar staan.
Luit had zo zijn
twijfels over deze actie, maar ik ben toch zeer voorzichtig
het smalle weggetje opgereden. Dit werd ons niet in dank
afgenomen. “Klootzak”,”eikel” en wat andere benamingen
werden naar mijn hoofd geslingerd. Maar het doel heiligt de
middelen en weldra stond ik muurvast vlak voor de Redoute,
er konden nog 2 wielrenners per keer door en menig
verwensing werd richting de auto geslingerd. Toen een klein
plekje vrijkwam in de berm heb ik de auto daar maar tussen
gewurmd.
Lang hoefden we niet te
wachten en de eerste van het peloton wurmden zich naar
boven. Hoe laat het was weet ik niet meer het zal zo rond
16:00 uur geweest zijn dat ze op de top waren.
Alleen Keizer liet nog
op zich wachten. Maar die kwam ook meer dood dan levend over
de streep gestrompeld. Een “defect reepje” was
waarschijnlijk debet aan zijn “onwel bevinden”, hondsberoerd
en met knikkende knieen moest hij eerst geruime tijd
bijkomen op het bankje achter het monument. Even met rust
laten, leek het devies. Ook Eddy was niet ongeschonden uit
de strijd gekomen onderweg, zij het op een andere manier. Na
het eten van zoveel gelletjes en dergelijke koolhydraatrijke
voedingsmiddelen wil het vaak voorkomen dat zich een
gasbelletje losmaakt uit het inwendige van de mens, alleen
in het geval van Eddy was het niet alleen het gas wat
vrijkwam ook het gelletje kwam in ongebruikte toestand weer
mee. Je kijkt raar op als er ineens iets raars verschijnt
aan de achterkant van je knieholte. We hebben het er verder
niet over oke’.
Met Erik duurde het
aanzienlijk langer dan verwacht voor hij weer ening sinds in
het gareel kwam, eerst moest er wat uit de maag verdwijnen.
Eerst dacht ik dat hij aan het bidden was tot Allah, maar
richting het westen kwam dat niet goed. Het werd mijn
duidelijk dat Erik verwoedde pogingen ondernam zijn maag
inhoud te lozen, wat uiteindelijk dan ook lukte, wel schoof
hij elke keer 30 cm op naar achteren dit ging zolang door
dat ik op een gegeven moment dacht ”hij kiepert me zo de
Redoute af” gelukkig stopte hij voor het monument. Dit
werkte zeer bevrijdend voor Erik en na wat poedertjes en
goedbedoelde adviezen van iemand van de organisatie kon ook
Erik zijn weg, zij het met veel moeite, vervolgen. Wel had
hij het zeer zwaar onderweg, bleek later.
Gezien het tijdsverloop
tussen de groepen schatten we in dat Theo en Bert om
ongeveer 18:30 zouden arriveren en tot onze verbazing kwamen
ze al rond 18:15 boven. Vooral het doorzettingsvermogen van
beide heren deed mij versteld staan.
Bert heeft 99% van de
Redoute al fietsend afgelegd en wij zagen eerder ontzettend
veel van onder af aan lopend naar boven komen. Petje af
hoor.
En dit is natuurlijk ook
een goed trainingsritje voor de DOLOMIETEN MARATHON die
gepland staat voor 2009.
Nadat we weer enkele
vuilniszakken hadden verwijderd uit de auto gingen wij dan
ook eindelijk op weg naar Luik.
Weer een passagier was
een feit, derraileur vast in de spaken.
Dus fiets achterop en
ook maar mee naar Luik.
Ruimschoots voor 21:00
uur waren de boys binnen. Iedereen had zijn doel bereikt,
niemand gewond, en maar 1 lek bandje.
Al met al een zeer
succesvolle missie van de VAV!!!.
Ook ’s avonds hebben we
ons nog flink laten gelden in hotel Schaepkens getuigen de
foto’s.
Ook de barkeeper was wel
content met onze aanwezigheid. En we kregen zowaar nog een
rondje van hem.
Zo nu stop ik met typen
wat in heb der lamme vingers van!
Tot slot wil ik
iedereen nogmaals van Harte Feliciteren met
het behaalde resultaat.
Op naar de Dolomieten!.
Herman.
|