9 augustus 2003. De 2e
klassieker in de reeks voor mijn klassiekerbrevet zou een
van de meest gedenkwaardige worden uit de geschiedenis van
L-B-L georganiseerd door ''Le Champion''. Door de extreme
hitte zag men zich genood zakelijk de tocht met 65 kilometer
in te korten !
Het hele
seizoen en voorseizoen van 2003 was het al mooi weer en
droog geweest. Gaandeweg de zomer begon het echter steeds
warmer te worden. 10 dagen na de ronde van Vlaanderen ben ik
nog vice versa van Tuitjenhorn-Friesland geweest. Een totale
afstand van 247 km. Tijdens Hemelvaartdag. Een bezoekje naar
het gezin van mijn zus Corry en broer Dirk op een camping.
Dat was me achteraf zwaar op de maag gevallen. Gevoelens van
overtraindheid begonnen de kop op te steken.
Op 21 juni heb ik samen met mijn collega Jeroen Buiter de
Jan Jansen Classic gereden. Resultaat : 200 km. In een
fietstijd van 7 uur en 39 minuten. Totaaltijd 9 u 32 min.
Fietsgemiddelde 26.7 km/uur. Het was een dag van hollen
stilstaan. Veel te geforceerd gereden. Veel kramp op het
eind. Met te lange rustpauzes. Hier was ik al tot de
conclusie gekomen dat dit niet de mijn manier was om een
klassieker uit te rijden.
Hartslagmeter
Het was half juli dat ik besloot
om een Polar hartslag meter aan te schaffen. Dit was voor
mij een openbaring. Een mogelijkheid om jezelf te beschermen
tegen overtraindheid. Ook de mogelijkheid op internet via de
diverse sites schema's voor jezelf in te stellen zijn legio.
Vanaf dat moment ben ik anders gaan trainen. Niet meer, of
zwaarder of met hogere gemiddeldes. Neen, met meer interval
en met meer variaties tijdens de fietstraining.
Dit had meteen resultaat. Ik begon me beter te voelen. Ook
de kracht en rekoefeningen zorgen voor een fitter gevoel
Noordholland-Tocht
Op 24 Juli heb ik op die
manier een zware interval training en de NH-tocht
gesimuleerd. Op het eind nog 3 klimmen op Klimweg in Schoorl.Dit
was een afstand van 167 km in 6 u 26. Gem. 25.87. De
gebruikte Kcal stond op 3998.De max hpm was op Klimweg 178.
In rust was de hartslag ongeveer 53 hpm.
Voorafgaand aan L-B-L hadden we met ons gezin een vakantie
geboekt in Camping Spa d' Ór in Sart-Lez-Spa, een klein
plaatsje vlakbij Spa. Daar ging ik weleens brood halen met
mijn zonen Jesper(10) en Bryan (8). Steil met een echte
haarspeldbocht van 15%! Hier kon ik af en toe mooi trainen.
Een dag of tien voor de L-B-L heb ik het traject van de
Wanne tot aan de Cote de la Redoute gereden (121 km.). Toen
was het nog 27 graden. Op het laatst had ik het zwaar omdat
na de Redoute, de Maquisard mij alweer toelachte op weg
terug naar de camping.
Hittegolf
Met de dag werd het echter
heter en heter. Het kwik steeg van 10 graden tot een keer
naar de watervallen van Coo gereden. Daar konden de kinderen
lekker naar beneden springen. Wij zaten lekker met de benen
in de rivier de l' Ámbleve onder een boom uit te puffen.
Ondertussen begon ik hem al een beetje te knijpen. Hoe zou
het met het vochtverlies gaan. En niet te vergeten met de
benen…
Op vrijdag 8 Augustes moesten we nog naar Luik om papieren
op te halen. Toen was het op de snelweg in de auto al 37
graden. Heel bizar. De kinderen raakte in paniek. Bij het
Palais des Congres in Luik aangekomen hoorden we de eerste
onheilstijdingen al : de 235 km. zou worden in gekort naar
de 170 km. Een aantal mensen van Le Champion had een testrit
van 170 km. Gemaakt. Op de Redoute was het 40 graden! Dat
vonden zij Onverantwoord. Om de deelnememer tegen zelf
bescherming te nemen. Gezien de noodsituatie telde deze
tocht wel mee voor het Klassieker brevet. Gelukkig maar! Op
de weg terug zag ik dat het asfalt bij de L'Embourgklim was
opengehaald. Ook had ik bij de afdaling van de Wanne (15€)
veel los grint gezien. Altijd nuttige informatie. Het meeste
voordeel had ik van het feit dat wij al 14 dagen in het
gebied zaten. Ik wist de hitte vrij goed in te schatten.
Hangjongeren
Door al dat gedoe had ik zeer
slecht geslapen de nacht voor de tocht. Om 12.00u in slaap
tot ongeveer 2u 45. Je kan niets anders doen dan zo
stiletjes mogelijk blijven liggen. Om 3u30 opstaan. Voor dat
je alle spullen weer klaar hebt. De auto zo stil mogelijk
starten op de camping en gaan! Denk je….
Bij de ingang van de camping was de slagboom gesloten. Shit!
Daar had ik niet bij stilgestaan. Gelukkig stonden daar wat
hangjongeren wat uit te zakken. Die hebben de slagboom een
stukje opgetild. Aan de linkerkant kon de auto er nog net
onderdoor. In Luik zag ik mijn collega Eef Ursem het verkeer
al regelen voor de parkeerplaatsen. En om 5u 20 stond ik op
'poleposition' klaar voor de start en finishdoek. Daar sprak
ik Warmenhuizenaar John 'Snuf' Nannes en wenste hem succes.
Inmiddels kwam mijn fietsmaatje en collega Jeroen Buiter(32)
ook aangeschoven. Ik zei tegen Jeroen dat ik mijn eiegen
tempo zou gaan rijden. Jeroen was teleurgesteld omdat de
tocht was ingekort. Dit was zijn kans om eens boven de 200
km te gaan rijden…
Het was inmiddels al 23 graden, en dat om 06.00u 's
ochtends! Ik wist hoe heet het nog kon worden… We gingen
rustig in grote groep richting Beaufays bij de eerste klim.
Jeroen keek verrast toen ik meteen al in eiegen tempo(lees
160 bpm) de klim voltooide. “Zo ga ik het dus doen vandaag,”
zei ik. Tussen de bergen in was het niet noodzakelijk om in
een groep te blijven. Er stond immers geen 'zuchie'wind!
De afdalingen gingen als een speer. Voorbij de steile klim
van Kin (20 %), raasde ik in 69,9 km naar beneden. Ik zag
dat later, daar schrok ik wel van. Maar het afdalen ligt me
wel. Als het maar verantwoord blijft…Dus de groepjes rekten
steeds als harmonica's in en uit. Bij Lorcé reed een groepje
van een fietsclub. De achterste man zat al een tijdje zeer
onrustig te schakelen. Opeens was het; PANG!! De ketting
knalde kapot en de achterderrailleur ook aan flenters.
Triest voor die man. Zo kort na de start is het dan over en
sluiten.
Wasbord
Vervolgens kom je in het
gebeid van Neuville, wat ze ook wel het 'wasbord'noemen.
Allerlei korte klimmetjes en afdalingen. Langzam maar zeker
ga je steeds hoger richting de eerste stempelpost Baraque de
Fraiture op 660 m hoogte. Het werd ineens zeer mistig, uniek
omdat het al een maand niet mistig was geweest. Mijn bril
heb ik maar afgedaan, het was te link in de afdalingen. Om
8u30 brak de zon door. Jeroen begon ineens te zingen: “Here
comes the sun!” Na het lastige stuk vals plat kwamen we om
8u55 in Baraque aan. Stempelen en: BAM! 32 graden! Het zweet
begon ineens van alle kanten uit je lichaam te gutsen.
Dorpsgenoot Erik Boekel nog gesproken. Hij is een ervaren
toertochter van 32 jaar oud. Te snel voor mij. Gauw bidonnen
vullen en weer weg. In de afdalingen richting Vielsalm
kwamen we lekker op krachten.
De Wanne
Onverwachts snel doemde
opeens het kerkje van Grand Halleuz voor ons op. Nu al? Het
klopte want we moesten meteen rechtsaf steil omhoog de Wanne
op. 22 %). Ik twijfelde even en stond stil. Gelukkig kwam ik
weer op gang en kreeg ik geen kettingpech, want het gaat
daar recht omhoog. In eigen tempo de Wanne op en het werkte.
Bij het bos rechtsaf haalde ik Cees Ris(74) in. “Klasse Cees!”
Boven Koos Woestenburg, de stukjesschrijver van Le Champion
nog gesproken. Die had het ook al niet lekker. Weer bidonnen
bijvullen. Banaan en yoghurt naar binnengewerkt. Klaar voor
de inderdaad nog wat grintige Wanneranval(15 %). Bij een
plaspauze had ik de fiets op de grond gelegd. Ondertussen
liepen allebei de bidonnen leeg! En dat was op een link stuk
van de route. Vlak voor Stavelot zei ik tegen Jeroen: '' We
moeten bij het eerste het beste café de bidonnen vullen ,
want hierna krijg je voorlopig geen cafeetjes meer. Zogezegd
zo gedaan. Bij de kasseienbrug in Stavelot een mooi bruin
ouwemannencafe. De voordeur in en de achterdeur weer uit met
4 gevulde bidonnen. Van levensbelang! Ik gooi er dan wat
druivensuiker en wat zout bij.
Genadeloos
Vervolgens gingen we richting
het racecircuit van Franchorchamps. Dan ineens is er links
opeens een klein boeren weggetje: de cote d'Amermont. Het
was er genadeloos heet. Het lag midden in de brandende zon
en geen zuchtje wind tussen de hoogbegroeide rietbermen. En
onverantwoord steil met deze warmte! Na de Haute Levee krijg
je het mooiste panorama voorgeschoteld. En een adembenemende
afdaling. Jeroen en ik waren hier getuige van een
ongelofelijke carambole van een collega-fietser. De man kon
de bocht , een gezellige hairpin , niet meer houden en bleef
in de berm zwalken. Ondertussen 60 km/u! Hij tikte met zijn
schouder een boom aan, nog een boom. En had helemaal geen
controle meer ver zijn stuur. Wonder boven wonder bleef hij
op de been!
Tijdens de oneindige kim van Le Rosier kwam ik weer in de
drinkproblemen. Bij een bocht omhoog tussen wat huisjes
stonden 4 jochies van 10 ons aan te moedigen : ''
Allez-Allez!'' In mijn beste steenkolen-Frans sprak ik ze
aan : Sil vous plait , une petite de léau pour moir! En de
jochies renden naar binnen en kwamen met ijskoude biddonen
weer terug. Heb ik ze maar een euro gegeven, wat ze niet
wilde accepteren. '' Merci beaucoup!
De Cote de la
Redoute
Na de beklimming van de
Maquisard strompelde we La Reid binnen. Stempelpost. Eef
Ursem en zijn vrouw karen zaten in de organisatie. Hierna
diende we ons op te maken voor de grote finale : Cote de la
Redoute! Je probeert je zo rustig mogelijk te houden. Maar
het lauwe water drinken en de hitte gaan zwaar op je
inwerken. Remouchamps , het restaurant dan voor de brug
rechtsaf over de kasseien lang de rivier de l'Ámbleve. Hier
is hij dan na het viaduct van de autobaan krijg je nog eens
25 % voor je kiezen. Eerst rustig blijven zitten. Een tandje
lichter. En nog een eens, Opeens blijk je toch tegenwind te
hebben. Toen kreeg ik de geest. Nu of nooit! De mond wijf
open voor zuurstof. Links een gerieflijke alpenweide met
rustig grazende koeien. Wat een contrast!
Mijn maatje Jeroen kreeg van een voor hem rijdende dame
zoveel moraal dat hij nog net niet afstapte! Op het
smeltende asfalt staat '' WATJE!'' gekalkt en VDB.
Het klappende plubliek daar krijg je moraal van. Ineens
kreeg ik kippenvel en een bepaalde kick en ik kwam fietsende
boven. Helemaal buiten adem. Met een hartslag van 187 hpm.
Boven mijn maximum met 7 slagen. Matthé Pronk uit Kalverdijk
stond erbij of hij nog wel een ronde wilde…
Nu nog 35 km naar Luik. Maar het was geen leuk stuk omdat we
tegenwind hadden. Een viezige vette smog hing over de stad.
Smoorheet langs een verkeersweg, veel hobbels. Alles doet
zeer. Wegwerkzaamheden en zere benen bij Louveigne. Later
zo'n 10 km voor de finish ging het eigenlijk nog wel goed.
Ik vindt Luik trouwens maar een vreemde stad. Een grijze
industriestad. Maar het finishdoek was zeer, zeer welkom! Om
14u00 was een einde aan deze marteltocht gekomen.
Persoonlijk vond ik het een juiste beslissing van de
organisatie om de rit in te korten. Dit moest op vrijdag
worden beslist, toen was het immers 37-40 graden Celsius! Op
de terugweg in de auto zag ik waarom. Honderden en nog eens
honderden toerrijders moesten nog binnenkomen. Dan zag je er
weer een paar in de berm zitten. Ze liepen af en aan
richting de benzinestations voor drinken. En de gezichten
spraken boekdelen: holle ogen en oververhitte gezichten. Dit
alles bij Chaudfontaine en langs de N30 richting Luik. Er
waren dus toch een aantal gevallen van uitdroging en één
persoon brak zijn neus. Maar voor mij telde een ding: ik heb
het gehaald! |